6 مرداد 1403 ساعت 8:06 ق.ظ

انتقال آب از هزار مسجد به مشهد

تازه ترین نوشته ها

مشهد- با کاهش ۷۰ درصدی میزان بارش و هم‌چنین تهی شدن ذخیره سدها حالا یک‌بار دیگر طرح انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد به مشهد بر سر زبان‌ها افتاده است.

فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ افزون بر ۱۱ سد خراسان رضوی براثر بارش‌های فصلی سرریز شد اما به دلیل کاهش ۷۰ درصدی بارندگی حالا میزان ذخیره این سدها به کمتر از ۱۳ درصد رسیده است.

بارش‌های فصلی در زمستان سال ۱۳۹۸ به‌گونه‌ای بود که برخی از کارشناسان به‌عنوان ترسالی از آن یادکردند و موجب شد تا بسیاری از سدهای خراسان رضوی سرریز شود اما این روزها این سدها به پائین ترین سطح ممکن ذخیره رسیده تا آنجا که بنا بر اظهارات مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد هم‌اینک کمتر از ١٣ درصد از حجم ذخیره آب سدهای مشهد شامل سدهای دوستی، طرق، کارده و ارداک آب دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال بیش از ٢ برابر میزان کنونی بوده است.

کسری ۱.۲ میلیارد مکعبی مخازن زیرزمینی و خالی بودن ۸۰ درصد ظرفیت سدهای استان، شوری آب‌های زیرزمینی به دلیل تغذیه کم، فرونشست، کم ‌بارش‌ترین سال‌ها در پنج دهه گذشته، بحرانی بودن ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان، همه این گزاره‌ها از تهدید جدی بحران آبی برای استان به‌ویژه کلان‌شهر مشهد حکایت دارد.

کمبود آب و دغدغه تأمین آب شرب برای مشهد موجب شده تا باری دیگر بحث انتقال آب و تأمین آب مشهد از کوه‌های هزار مسجد و شهرستان کلات بر سر زبان‌ها بیفتد که البته دراین‌ بین زمزمه مخالفت‌ها نیز از طرف جوامع محلی شنیده می‌شود.

آبیاری ذرت

درصورتی‌که شرایط آب و هوایی و رطوبت خاک مناسب باشد، حدود یک هفته پس از کاشت

1 دیدگاه دربارهٔ «انتقال آب از هزار مسجد به مشهد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا