مشهد- ایرنا– مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان رضوی گفت: آخرین گزارش از وضعیت منابع آب نشاندهنده روزهای حساس و کمآب برای سدهای تامینکننده آب شرب و کشاورزی استان، بهویژه کلانشهر مشهد است و حجم تجمعی ذخیره شده و درصد پرشدگی مخازن سدهای کلیدی به ارقام نگرانکنندهای رسیده است.

محمد علی نعمتنژاد روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: هماینک سد دوستی به عنوان بزرگترین منبع آبی مشترک استان، تنها ۵۴.۹۳ میلیون مترمکعب آب در مخزن خود جای داده است که این حجم معادل تنها پنج درصد از ظرفیت کل سد است و وضعیت فوقالعاده بحرانی این سازه بزرگ را نشان میدهد. وی اضافه کرد: حجم ذخیره سد تبارک نیز به ۹.۵۵ میلیون مترمکعب رسیده است و با ۳۰ درصد پرشدگی، نسبت به سایر سدهای خراسان رضوی وضعیت بهتری دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان رضوی ادامه داد: سد ارداک نیز ۶.۷۸ میلیون مترمکعب آب دارد که معادل ۱۵ درصد از ظرفیت مخزن آن است. نعمتنژاد گفت: سد کارده نیز وضعیت انقباضی شدیدی را تجربه میکند و حجم آن به ۳.۵۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته و میزان پرشدگی آن فقط ۱۰ درصد است.
وی افزود: سد طرق نیز با ذخیره تجمعی ۳.۳۸ میلیون مترمکعب و درصد پرشدگی ۱۰ درصد، در میان سدهای بررسی شده کمترین میزان حجم آب را در مخزن خود جای داده است. مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به پایان بهار و آغاز فصل اوج مصرف تابستان، مدیریت جدی مصرف آب در بخشهای خانگی و کشاورزی ضروری است.
به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت «خشکسالی شدید» و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت «خشکسالی بسیار شدید» است. خراسان رضوی دارای ۳۵ سد فعال است که ۱۹ سد از این تعداد به عنوان سدهای بزرگ در مدار بهرهبرداری است.




